Binnen de ontwikkellijn Anders Organiseren zijn zes proeftuinen gestart die op vernieuwende manieren bijdragen aan sterk, aantrekkelijk en flexibel onderwijs in Rotterdam. De thema’s lopen uiteen van kunstmatige intelligentie en intersectorale samenwerking tot nieuwe rollen in het onderwijs.
Met deze zes proeftuinen onderzoeken we hoe het onderwijs in Rotterdam slimmer, flexibeler en aantrekkelijker kan worden ingericht. Iedere proeftuin laat zien wat er mogelijk is als scholen, besturen, opleidingen en partners de handen ineenslaan om samen te vernieuwen. Wat ze gemeen hebben: ze verkennen andere manieren van werken die écht verschil kunnen maken voor scholen, leraren en leerlingen.
Meer weten over deze zes proeftuinen?
Lees hoe elke proeftuin in de praktijk vorm krijgt: van de aanpak en betrokken partners tot het doel en de thema’s die centraal staan. Samen laten ze zien hoe anders organiseren eruit kan zien op school.
1. AI-tutoren: extra ondersteuning met kunstmatige intelligentie
Het Nederlands Onderwijsinstituut (NEON) is een non-profit initiatief dat leermiddelen ontwikkelt voor het primair en voortgezet onderwijs, gebaseerd op nieuwe kerndoelen. Parallel hieraan wordt een digitale Assistent-leraar ontwikkeld die leerlingen persoonlijk begeleidt en leraren ondersteunt, met als doel werkdruk te verlagen en onderwijskwaliteit te verbeteren. In samenwerking met Onderwijsregio Rotterdam vo-mbo wordt een kleinschalige pilot opgezet om deze digitale leraar te testen en te implementeren in het voortgezet onderwijs. De pilot richt zich op specifieke vakken, niveaus en leerjaren en wordt ondersteund door het GoTo-model om succesvolle implementatie te waarborgen. De digitale Assistent-leraar is bedoeld als aanvulling op de onderwijsprofessional en kan ook ingezet worden bij lesuitval of als bijles, met aandacht voor ethische en duurzame toepassing.
2. Onderwijsprofessionals delen: PAL-studenten, hybride docenten en ambassadeurs
Deze proeftuin verkent hoe verschillende soorten onderwijsprofessionals flexibel en doelgericht kunnen worden ingezet over scholen heen. Denk aan PAL-studenten die een onderwijsondersteunende rol vervullen, hybride docenten die hun expertise uit een andere sector combineren met een onderwijsbaan, en onderwijsambassadeurs die overstappers enthousiasmeren en begeleiden. Door deze rollen slim in te zetten, kunnen scholen beter omgaan met personeelstekorten, inhoudelijke verrijking organiseren én de aantrekkelijkheid van het onderwijsberoep vergroten. De werkgroep anders organiseren verkent hoe we met deze verschillende rollen kunnen experimenteren in de scholen.
3. Mentorklas met GoTo-model: werken aan veerkracht en motivatie
Het GoTo-model wordt binnen deze proeftuin geïntegreerd in mentorklas-activiteiten om de mentale veerkracht en intrinsieke motivatie van leerlingen te versterken. In plaats van te focussen op achterstanden of gedragsproblemen, richt het model zich op het versterken van positieve zelfkennis, betrokkenheid en toekomstdromen. De mentor vervult hierbij een coachende rol en werkt met methodieken die aansluiten bij de leefwereld van jongeren.
4. AI-netwerk: leren van en met elkaar over kunstmatige intelligentie
Binnen de Onderwijsregio Rotterdam vo-mbo wordt een nieuwe proeftuin gestart waarin een bovenbestuurlijk AI-netwerk wordt opgezet om AI-experts en geïnteresseerden van schoolbesturen en opleidingsinstituten samen te brengen. Voor dit netwerk organiseert de werkgroep anders organiseren inspiratiesessies waarin AI-experts en geïnteresseerden inspiratie opdoen, kennis uitwisselen en brainstormen over kansen en belemmeringen van AI in het onderwijs.
5. Co-Teach STEM: samen lesgeven in exacte vakken
In deze proeftuin werken vo-scholen samen met TU Delft om het tekort aan eerstegraads docenten in bètavakken (Science, Technology, Engineering & Mathematics) op te vangen. Er wordt geëxperimenteerd met co-teaching: studenten of stafleden van de universiteit verzorgen samen met bevoegde docenten lessen op middelbare scholen. Zo kunnen leerlingen profiteren van actuele vakkennis en inspirerende gastdocenten, terwijl de vaste docent de pedagogisch-didactische lijn bewaakt. Tegelijkertijd ervaren de TU-medewerkers het onderwijs van binnenuit, wat kan leiden tot nieuwe instroom in het onderwijs. De pilot verkent zowel de praktische inzetbaarheid als de randvoorwaarden voor structurele samenwerking.
6. Staf in de school: extra handen en expertise op het juiste moment
In deze proeftuin kijken schoolbesturen en scholen hoe zij stafmedewerkers kunnen inzetten om bij te dragen aan verhoging van het werkplezier en een kwaliteitsimpuls van het onderwijs. Denk aan een beleidsadviseur of kwaliteitsmedewerker met een lesbevoegdheid die bijvoorbeeld een aantal uren per week lesgeeft op een school (van het eigen of een ander bestuur). De werkgroep anders organiseren is hier op kleine schaal ervaring mee aan het opdoen.
Doe mee of blijf op de hoogte
Wil jij meedoen in een van de proeftuinen, op de hoogte blijven van vervolgstappen of sparren over een eigen initiatief? Laat je gegevens achter en geef aan op welke manier je betrokken wilt zijn bij (een van) de proeftuinen. Heb je vragen? Mail naar judith@onderwijsregiorotterdamvombo.nl
Proeftuinen Anders Organiseren
"*" geeft vereiste velden aan

